Styret har tatt opp enkelte punkter med Telia i forbindelse med innføringen av den nye avtalen. Noe har vi fått korrigert, og noe må beboere som er berørt selv korrigere og eventuelt ta opp med Telia.
WifiX
I henhold til den nye avtalen, har alle beboere kostnadsfri etablering av dette og redusert månedspris. Ordinær pris er 999 kroner i etablering og 49 kroner per måned. Vår pris er 0 kroner i etablering og 29 kroner per måned.
De som kontaktet Telia sitt kundesenter, ble feilaktig forklart at det var halvpris på etablering og 49 kroner per måned. De som hadde WifiX fra før ble også fakturert 49 kroner per måned.
Telia har nå fått rettet dette, og de som i juli (og evt. august) ble fakturert for 49 kroner, skal ha fått dette endret til 29 kroner.
Internett – 100 Mbps som alternativ
For beboere med både TV og internett, skal det laveste trinnet på oppgraderingsstigen være 100 Mbps til 279 kroner per måned. Hvis man per nå prøver å juster hastigheten via Min side, får man som laveste trinn opp 250 Mbps til 339 kroner.
Telia har bekreftet at det er riktig at det laveste trinnet skal være 100 Mbps og jobber med å gjøre dette tilgjengelig. Beboere som ønsker dette alternativet, kan kontakt Telia sitt kundesenter.
Internett – Ufrivillig oppgradering av internett
Styret har tatt opp med Telia informasjon og praksisen de hadde rundt oppgradering av beboeres internett-hastighet i forbindelse med den nye avtalen. Selv om Telia erkjenner at informasjonen kunne ha vært bedre, overlater de det til hver enkelt beboer å justere hastigheten.
Eksempel
Hvis du før den nye avtalen allerede hadde oppgradert din nett linje til 250 Mbps kostet dette deg 489 kroner per måned. Under den nye avtalen koster dette 339 kroner. Styrets forventing var at beboer forble på 250 Mbps og fikk en redusert faktura.
Telia oppgraderte i stedet linjen til 500 Mbps til 409 kroner per måned. Fortsatt mindre i månedlig kostnad enn før, men mer enn forventet.
De beboere som ønsker å beholde den gamle hastigheten må nedgradere på Min side. Dersom man ønsker 100 Mbps-alternativer må man inntil videre kontakte Telia sitt kundesenter som nevnt over.
Dersom man mener at man har betalt for mye, må den enkelte sende inn en klage på dette til Telia.